فروش کالا در اینترنت: چگونه کالای خود را بفروشیم؟

چند سالی است اوضاع اقتصادی ایران سامان چندانی ندارد، یافتن شغل سخت شده و شروع یک کار جدید احتیاج به سرمایه‌ای هنگفت دارد. در این شرایط نابسامان، کسب درآمد از طریق اینترنت و به‌ویژه فروش محصولات و کالاها در فضای مجازی، به‌شدت رواج پیداکرده است و اتفاقاً تعدادی از فروشگاه‌ها و هم‌چنین برخی افراد در این عرصه بسیار موفق بوده‌اند و اکنون فروش خوبی دارند.

حتی بعضی محصولات با استفاده از این فضا تبدیل به یک برند معتبر شده‌اند.شروع فروش محصول از طریق اینترنت سرمایه‌ی چندانی نمی‌خواهد و در این فضا راه برای تبلیغ محصولات و جذب مشتری بازتر و هموارتر است. در این مقاله، نکاتی را که به فروش بهتر کالا از طریق اینترنت کمک میکند باهم مرور می‌کنیم.

★صفر تا صد فروش کالا در اینترنت:

برای فروش کالا در اینترنت اول باید راهی برای معرفی کالا یا محصول پیدا کنید. مرحله‌ی بعدی بازاریابیاست، یک بازاریابی مجازی و آنلاین! سپس باید محصول را بفروشید و به نحوی پول آن را دریافت کنید. مرحله‌ی بعدی نحوه‌ی ارسال کالا و درست و به‌موقع رسیدن آن به دست مشتری است. همه‌ی این مراحل را به‌طور کامل در ادامه توضیح داده‌ایم.

●محصول نو یا دست‌دوم؟

برای شروع بهتر است مشخص کنیم کالایی که قصد فروش آن راداریم نو است یا دست‌دوم. برای فروش کالاهای دست‌دوم، سایت‌هایی مثل شیپور و دیوار مناسب هستند و تقریباً بین مردم جاافتاده‌اند. این سایت‌ها به‌راحتی قابل‌ دسترسی هستند و آگهی شما را پس از تائید به‌رایگان به نمایش می‌گذارند. بنابراین برای فروش کالای دست دوم کافی است به سایت های نیازمندی مربوط به این حوزه مراجعه کنیم و آگهی فروش آنها را درج کنیم تا علاقمندان به خرید با ما تماس بگیرند.

 

 ★خودمان بفروشیم یا از سایت‌های رایج استفاده کنیم؟

برای فروش کالاهای نو اوضاع کمی متفاوت است. می‌توانید خودتان وب‌سایت راه‌اندازی کنید. کالاهایتان را به نمایش بگذارید، سبد خرید داشته باشید و وجه را هم از طریق سایت دریافت کنید که این می‌شود یک فروش کاملاً مجازی.

 

مزیت این روش این است که کالای شما بدون اینکه تلاش بیشتری کنید فروخته می‌شود ولی مسئله این است که مگر روزی چند نفر به سایت شما سر می‌زنند؟

پس شما باید برای سایت خود بازدیدکننده داشته باشید. در این مرحله، لازم است بازاریابی دیجیتال را امتحان کنید.

از طریق ایمیل، سایت‌های پربازدید و ... شروع به تبلیغ سایت و کالای خود کنید.

اگر نمی‌خواهید درگیر راه‌اندازی سایت و مسائل آن بشوید می‌توانید از سایت‌هایی مثل دیجی کالا، بامیلو و ... استفاده کنید. این سایت‌ها صفحه‌ای اختصاصی در اختیار شما می‌گذارند که از طریق آن کالاهایتان را به نمایش بگذارید و به ازای فروشی که دارید، درصدی از مبلغ به‌دست‌آمده را در اختیار سایت قرار می‌دهید. این روش مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

◆اولین مزیت آن، این است که کالای شما در یک فضای شناخته‌شده به نمایش گذاشته می‌شود ولی نکته منفی اینجاست که، درصدی از سود فروش شما به سایت داده می‌شود. هرچند برای شروع، روش بسیار مناسبی است.

 

★معرفی کالا از طریق شبکه‌های مجازی 

شبکه‌های مجازی ابتدا برای برقراری ارتباط بین افراد ایجاد شدند. ولی به‌تدریج افراد برای کسب‌وکار نیزاز آن‌ها استفاده کردند. امروزه فروشندگان فضای مجازی در ایران از تلگرام و اینستاگرام برای فروش محصول بیشترین استفاده را می‌کنند.

شبکه‌های مجازی برای خریداران به‌اندازه‌ی سایت‌ها قابل‌اعتماد نیستند ولی قابلیت‌هایی دارند که خیلی به فروش کالا از طریق اینترنت کمک می‌کنند. برای استفاده از این نوع فضاها باید به نکات زیر توجه کنید:

عکس‌های خلاقانه و زیبا از کالاهایتان تهیه کنید و باسلیقه و نظم مخصوص به خودتان در صفحه منتشر کنید. رقابت در این فضا بسیار شدید است و یک بازدیدکننده وقتی وارد صفحه‌ی فروش شما می‌شود در کنار دیدن کالاهای موردنیازش، جذب سلیقه و خلاقیت شما می‌شود و احتمال این‌که تعداد بیشتری از کالاهای صفحه‌تان را ببیند افزایش پیدا می‌کند.
 توضیحات کافی درباره کالاها را فراموش نکنید. این توضیحات باید به‌گونه‌ای باشند که مخاطب بدون این‌که گیج یا سردرگم شود به پاسخ سوال‌هایش دست پیدا کند. حتماً در این صفحه در مورد قیمت و نحوه‌ی ارسال کالا نیز توضیح لازم را بدهید.


امروزه عده‌ای به‌عنوان اینفلوئنسر یا اینستاگرامر یا بلاگر در این فضاها فعال هستند و صفحه‌هایشان بازدیدکنندگان زیادی دارند و گاهی حرفشان برای دنبال کننده‌ها حجت است. این افراد بنا به نوع موضوعاتی که دنبال می‌کنند تبلیغاتی هم انجام می‌دهند. می‌توانید از این پتانسیل برای تبلیغ کالای خود استفاده کنید.

برای مثال اگر فروشنده‌ی لباس هستید، می‌توانید از فشن بلا گرها کمک بگیرید و درازای پرداخت مبلغی از آن‌ها بخواهید عکس لباس‌های شما را در صفحه‌شان منتشر و برای شما تبلیغ کنند یا نمونه‌ای از لباس‌ها را برایش بفرستید تا بپوشد و در مورد آن برای دنبال کنندگانش مطلب بگذارد.

یا فرض کنید شما محصولات خانگی مثل رب و ترشی تولید می‌کنید، می¬توانید نمونه‌ای از محصول خود را برای یک فرد تأثیرگذار درزمینه‌ی غذا یا یک آشپز با تعداد زیادی دنبال کننده بفرستید و از او بخواهید پس از امتحان محصول شما، آن را به دنبال کنندگان خود معرفی کند تا شما بتوانید از این طریق، محصول یا کالای خود را بفروشید.
به مناسبت‌های مختلف طرح تخفیفی بگذارید. مسابقه برگزار کنید. در برخی بازه‌های زمانی ارسال رایگان داشته باشید و تا جایی که می‌توانید مشتری دائمی جلب کنید به این شکل که برای کسانی که یک‌بار یا بیشتر خرید می‌کنند امتیازاتی قائل شوید تا مشتریان شما در کنار شما بمانند.
محصول باکیفیت تولید کنید و بفروشید و صداقت با خریداران را اصل کار خود قرار دهید.

از خریداران بخواهید عکس کالاهای دریافتی‌شان را برایتان ارسال کنند و آن‌ها را در معرض نمایش بازدیدکنندگان بگذارید. از این طریق اعتماد بازدیدکنندگان را جلب خواهید کرد.


بسته‌بندی خلاقه و زیبا داشته باشید. بسته‌بندی خوب نوعی احترام به خریدار است و از طرفی امضای محصول شماست. به این شکل که پس از گذشت مدتی نوع خاص بسته‌بندی که خواهید داشت معرف شما و محصول یا کالای شما خواهد بود. گاهی یک ایده‌ی ساده یا اضافه کردن یک آیتم کوچک به بسته‌بندی شما هویت جدیدی می¬بخشد. مثل استفاده از درپوش های پارچه‌ای برای بطری‌ها یا استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای بسته‌بندی لباس و ... که علاوه بر خلاقانه بودن جزء فعالیت‌های حمایت از محیط‌زیست نیز به‌حساب می‌آید.

فروش کالا و دریافت پول

اگر محصول خود را از طریق سایت بفروشید مرحله‌ی دریافت پول از خریدار و فروش راحت‌تر خواهد بود ولی از طریق شبکه‌های اجتماعی شما باید شماره‌حساب بدهید و پول را دریافت کنید. در این مرحله باید صبورتر باشید و پیچیدگی زیادی برای خریدار ایجاد نکنید تا خسته نشده و از خرید منصرف نشود. هم‌چنین می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان دریچه ورود به سایت استفاده کنید و عملیات خرید در سایت تکمیل شود. استفاده از ابزارهای خودکار جهت واریز وجه باعث می شود که خریداران با سادگی بیشتری از شما خرید کنند و این موضوع باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

 

 

ارسال کالا و نحوه‌ی آن

مرحله‌ی نهایی و مهم کار شما این مرحله است. نحوه‌ی ارسال باید درست و برنامه‌ریزی‌شده باشد. نباید بدقول باشید و یا نباید برخلاف چیزی که به مشتری وعده داده‌اید، عمل کنید. در ابتدای کار و زمانی که تعداد سفارش‌ها زیاد نیست کار راحت‌تر است ولی به‌مرور و زمانی که فروش بیشتری دارید ممکن است از بخش ارسال کالا غافل شوید. در این مرحله اگر تغییری در شکل ارسال شما ایجاد می‌شود، باید به‌طور کامل و شفاف برای خریدار توضیح دهید و رضایت او را جلب کنید.

 

با تشکر  aliaz

 

?